Zichtbaar blijven met marketing en SEO



op:  2 juli 2015, door: William van Veldhoven

Bij Zalando heeft de schreeuw om aandacht plaats gemaakt gebalanceerde marketing en seo. Minder irritatie voor de consument en minder kosten. Maar veel beter zichtbaar en alleen als ik er om vraag!

Wie kent hem niet? De “schreeuw van geluk” reclame van Zalando uit 2012. Op een nudistencamping brengt een sullige Zalando-bezorger pakketjes rond met schoenen die via de webshop van de kledinggigant zijn besteld. Aan het eind van de reclame wordt de bezorger gesommeerd zich van zijn kleding te ontdoen. De reclame eindigt met een vreemde schreeuw van de bezorger en de schreeuw van de campingeigenaar die weer schrikt van de bezorger…

Via onder andere deze tv-reclame die op prime time in zowat ieder reclameblok voorbij kwam, bereikte Zalando in Nederland een commercieel hoogtepunt. Ook op internet kon je niet om Zalando heen. Bezocht je de website op zoek naar schoenen, of een nieuw shirt, dan werd je vervolgens maandenlang op andere websites achtervolgd door advertenties met schoenen of shirts die je op zalando.nl had bekeken. Het effect bleef niet uit: de webshop van het Duitse bedrijf rees in 2012 van plek 85 omhoog naar plek 57 in de top 100 van ’s Nederlands best bezochte websites.

De commercial werd helaas door het publiek bekroond met de Loden Leeuw, de publieksprijs voor meest irritante reclame. Zalando kwam in 2012 ook negatief in het nieuws door een undercover reportage van de Duitse televisiejournalist Marc Rosenthal van het ZDF. De documentaire toonde de werkomstandigheden in een distributiecentrum van Zalando en legde daarbij de nadruk op de hoge werkdruk en de strenge controle op de werknemers. In de media en op de facebookpagina van Zalando veroorzaakte de reportage een storm van kritiek.

De omzet van de kledingwinkel leek er niet onder te lijden. In 2012 verdubbelde de omzet van 510 miljoen tot 1159 miljoen. 2013 werd een nog beter jaar met 1762 miljoen omzet en bleef stijgen tot maar liefst 2214 miljoen in 2014. Toch lukte het Zalando pas in dit laatste jaar om winst te maken. Mede door de hoge kosten van het gratis verzenden, kosteloos retour sturen en de hoge advertentiekosten leed het bedrijf tot en met 2013 enorme verliezen.

In de top 100 van best bezochte websites zakt Zalando inmiddels wat terug. Stond de webwinkel in 2012 nog op plek 57, in 2013 zakte hij naar plaats 78 en in 2014 zelfs naar plek 98. Toch doet het bedrijf het zeker niet slecht. Met een winst van 47,1 miljoen wil ik best ruilen met de CEO.

Ondanks de daling in de top 100 is Zalando nog altijd zichtbaar. Wel met het grote verschil dat ik ze nu pas zie als ik om ze vraag. Als ik bijvoorbeeld zoek op “Boss Schoenen” dan staat Zalando zowel bovenaan bij de betaalde zoekresultaten als in de top 10 van gratis zoekresultaten. Dat doen ze dus erg goed! In plaats van bergen geld uit te geven aan achtervolgende advertenties, zie ik Zalando nu alleen als ik er om vraag. In de organische zoekresultaten (de resultaten waar je niet voor hoeft te betalen) staat Zalando op plek 6. Dat gebeurt niet vanzelf, maar wel door een juiste implementatie van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Op de eerste pagina met zoekresultaten komen terwijl er 619.000 concurrerende resulaten zijn, is natuurlijk geweldig! Er zit ongetwijfeld een goed team met webspecialisten achter zalando.nl dat weet wat seo je kan opleveren en hoe je je website daar op moet inrichten.

Ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat Zalando een plek heeft weten in te nemen in de markt, waarbij de irritatiegrens niet meer wordt bereikt door te schreeuwen om aandacht. In plaats daarvan is er nu een duidelijke focus en weten we wat de meerwaarde is van het postorderbedrijf. Na een bezoek op zalando.nl word ik niet meer gevolgd met ongewenste advertenties van producten die ik zojuist heb bekeken, maar zie ik Zalando alleen als ik er om vraag. En als ik erom vraag, dan zijn ze duidelijk aanwezig!

Zoekmachineoptimalisatie werkt! Via SEO bereik je de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Door je site te optimaliseren kom je hoger in de zoekresultaten, wat zorgt voor gratis meer bezoekers. Bovendien verhoogt dit de conversie op je website, omdat je bezoekers trekt die al interesse tonen in jouw aanbod. Ook aan de slag met websiteoptimalisatie en online marketing? Kijk op www.thatsyours.nl voor meer informatie.

That's Yours bouwt al bijna 10 jaar websites, techniek en oplossingen voor midden- en kleinbedrijf. Dit doen we vanuit Hoeven naast Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal in. We houden van kwaliteit en duidelijkheid onder het genot van Brabantse gezelligheid.
Zoeken naar de beste oplossing, daar zijn we goed in! Websites, webwinkels en apps die werk uit handen nemen, doen wat ze moeten doen en de investering snel terug verdienen. Kom eens sparren!