Wat zet je op je homepage?



op:  19 oktober 2015, door: William van Veldhoven

De homepage is de meest bezochte pagina van de meeste websites. Hij moet nieuwe bezoekers aanspreken en ze overtuigen dat ze op het juiste adres zijn voor informatie, een dienst of een product.

Maar focus je niet alleen op nieuwe bezoekers. Een homepage moet ook zeker de oude, trouwe bezoekers tegemoet komen door ze op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelen, de snelste weg naar een product of dienst te wijzen en ze wellicht online ondersteuning aan te bieden. Daarnaast moet je homepage ook nog eens goed scoren in Google en geoptimaliseerd zijn voor mobiele bezoekers. Dat klinkt als een ingewikkelde uitdaging!

Homepage als landingspagina

Ook al is de homepage de meest bezochte pagina, vaak is het niet de landingspagina waarop bezoekers terecht komen vanuit Google. Een homepage heeft een brede functie en is daarom niet per definitie geschikt als landigspagina. Natuurlijk is het van uiterst belang dat een homepage wordt geoptimaliseerd met de beste zoekwoorden in introductieteksten, titels en kopteksten, zodat hij KAN fungeren als landigspagina, maar wil je inspelen op zoekgedrag van bezoekers via zoekmachines, dan is het slim om aparte landingspagina’s in te richten. Ook wanneer je campagnes gaat voeren waarbij je één product of dienst wilt promoten, dan werken landingspagina’s vaak beter dan je homepage.

Communiceren vanuit jezelf

Als ondernemer vertel je graag over jezelf. Dat is een goed streven. Een goede verkoper verkoopt namelijk eerst zichzelf, dan zijn product of dienst en als laatste pas zijn bedrijf of aanverwante diensten. Het lijkt daarom logisch om op de homepage te schrijven vanuit jezelf als ondernemer. Wat is je achtergrond, waarom verkoop je je product of dienst en waarom heb je dat als klant nodig? Hoewel deze strategie in een persoonlijk gesprek kan werken, blijkt het tegenovergestelde bij een website. Een nieuwe bezoeker op je website komt namelijk vrijwel altijd op je pagina vanuit een probleem of vraag. Hoeveel kost het om mijn banden te laten vervangen, hoe snel kan ik een nieuwe betaalpas krijgen, waar vind ik in de buurt een kapper? Wanneer een bezoeker vanuit een van deze vragen op een relevante pagina terecht komt en vervolgens eerste te lezen krijgt wie antwoord op zijn vraag geeft, waarom die persoon gekwalificeerd is of vanuit welke overtuiging het antwoord is geschreven, dan haakt te bezoeker af. De bezoeker wil namelijk zo snel mogelijk en zo volledig mogelijk een antwoord op zijn vraag of behoefte. Kan hij die informatie binnen de geringe tijd niet vinden (we hebben het dan over ongeveer twee seconden) dan is hij weg!

Welkomstteksten

Warme welkomstteksten vind je nog steeds op websites van een groot aantal ondernemers. Ook hier geldt dat de bezoeker daar niet op zit te wachten. Het hindert de bezoeker om de informatie te vinden waar hij naar op zoek is. We mogen er toch vanuit gaan dat we welkom zijn op een publieke website zonder dat op schrift te krijgen!

Schrijven voor je doelgroep

schrijven-voor-je-doelgroepBeter is het dus om te schrijven vanuit de vraag van de bezoeker. Beantwoord op de homepage de vraag die een mogelijke bezoeker heeft en probeer dit in twee alineas samen te vatten. Iemand die op zoek is naar een psycholoog wil bijvoorbeeld op de homepage lezen dat hij of zij snel terecht kan in de praktijk die goed bereikbaar midden in het centrum van de stad ligt. Iemand die op zoek is naar winterbanden wil lezen dat hij de beste kwaliteit voor de laagste prijs krijgt en zonder afspraak kan wachten op het wisselen van de banden. Je kunt best schrijven waarom je goed bent in je vak, of waarom je product het beste is voor je klant, maar dan wel vanuit de vraag van de klant en niet vanuit het idee van de ondernemer. Verpak je USP’s (unique selling points) daarom in een oplossing voor je klant.

Design basics

Voor het ontwerp van websites kennen we enkele (ongeschreven) basisregels. In het verkeer weten we dat we niet tegen het verkeer in moeten rijden, voetgangers moeten laten oversteken en moeten stoppen voor rood. Als we dat niet doen, dan gebeuren er ongelukken. Waarom? Omdat we verwachten dat we ons aan die regels houden. Bij een website gelden dezelfde verwachtingen. Een logo staat daarom altijd bovenaan, liefst links bovenaan. Als je erop klikt, dan ga je naar de homepage. Een site met een redelijk aantal pagina’s heeft een zoekfunctie. Die staat ook bovenaan, soms in het midden, soms rechts. Contactinformatie vind je meestal rechtsbovenaan en/of helemaal onderaan in de footer. Icoontjes zonder tekst werken verwarrend, tenzij het gaat om social media, en het icoontje voor de homepage of de contactpagina. Verder heeft een homepage een duidelijke hoofdnavigatie die je bovenaan de site vindt (horizontaal) of soms links van de site (verticaal). Een hoofdnavigatie bevat in de regel drie tot zeven knoppen. Geef een bezoeker niet te veel keus. Meer knoppen betekent meer keus waarbij de kans dat de bezoeker de juiste keuze maakt kleiner wordt. Neemt de bezoeker de verkeerde afslag, dan vindt hij niet de informatie waar hij naar op zoek was en verlaat hij de website.

 

Boven en onder de vouw

kranten

Informatie die boven de vouw staat wordt het meest gelezen. Teksten en afbeeldingen die je hier plaatst moeten daarom de aandacht van je bezoeker weten te trekken waardoor ze besluiten verder te lezen, of actie te ondernemen (zie verderop de call-to-action). De term ‘vouw’ komt van de papieren krant die letterlijk een vouw heeft. Als de krant gevouwen op tafel ligt, dan zie je alleen de inhoud boven de vouw die logischerwijs vaker wordt gezien dan het weggevouwen deel. Boven de vouw is alles op een website wat een bezoeker kan zien zonder te scrollen. Designers houden hiervoor ongeveer 700 pixels aan. Alles onder de vouw is pas interessant als de bezoeker heeft bepaald dat hij op de juiste pagina zit en besluit om naar beneden te scrollen. Of als hij denkt dat de informatie die hij zoekt nog verderop komt. Het is daarom van groot belang dat alles boven de vouw de bezoeker verleidt om te blijven en verder te kijken.

De call to action

Vaak vinden we boven de vouw een of meer calls-to-action. Een call-to-action is een ‘roep om actie’, een knop, afbeelding of tekst die de bezoeker aanzet om actie te nemen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het doen van een aankoop, het achterlaten van gegevens of het opnemen van contact met de website-eigenaar. Een goede call-to-action beschrijft precies wat de bezoeker kan verwachten, bijvoorbeeld: “Ik schrijf me in voor een gratis cursus” of “Ontvang direct korting”. De call-to-action springt in het oog door opvallend kleurgebruik, opvallende afbeeldingen of knoppen en moet zorgen voor een snel mogelijke conversie: een eindpunt op je website die je als ondernemer hebt bedacht voor je bezoeker. Een conversie kan een aankoop zijn, of het aanmelden op de mailinglijst, of het aanvragen van een brochure. De weg van de call-to-action tot aan de conversie moet zo kort en direct mogelijk zijn. De bezoeker mag onderweg niet gaan twijfelen of de mogelijkheid krijgen om rond te kijken. Een call-to-action leidt daarom vaak naar een landingspagina waarop zo weinig mogelijk interactie plaatsvindt, los van het bereiken van het doel: de conversie.

Featured content

Zet je product of dienst in de spotlight. Laat zien waar je je op dit moment op focust. Natuurlijk biedt je meer dan één product of dienst, maar hoe meer je tegelijkertijd probeert te vermarkten, hoe onduidelijker het wordt voor je klant. Licht een product of dienst uit en leg de focus van je marketing daar een tijdje op. Je kunt later weer wisselen. Onder de vouw, in je blog of op landingspagina’s kun je je altijd richten op andere producten en diensten.

Blog, nieuws en social media

Nieuwe content is belangrijk om terugkerende bezoekers te houden. Ben je actief op de social media zoals Facebook en Twitter dan is tonen van je laatste posts en tweets goede content om je homepage actueel te houden. Een knop ‘nieuws’ is alleen interessant als je iedere week minstens een aantal keer iets nieuws hebt te vertellen. Een nieuwspagina met een bericht van gewijzigde openingstijden tijdens de afgelopen feestmaanden van drie maanden terug is een enorme afknapper, waardoor bezoekers niet meer de moeite nemen om terug te komen. In plaats van een nieuwspagina is een blog vaak een betere oplossing. Via blogberichten geef je bezoekers inzicht in de laatste ontwikkeling in en rondom je bedrijf. Je genereert hiermee dus ook steeds verse content voor je website. De laatste drie berichten zet je als teaser op je website, waardoor terugkerende bezoekers worden getrakteerd op nieuwe informatie. Bovendien kun je met blogberichten inspelen op zoekgedrag van potentiele klanten door je bericht te optimaliseren en te voorzien van zoektermen waardoor bezoekers gratis naar je website worden getrokken. Wanneer je je blogpagina dan zo inricht dat bezoekers na het lezen van het bericht via een call-to-action tot een conversie kunnen komen, dan begint we website op een ware marketingmachine te lijken.

In een notendop

Een homepage is de meest bezochte pagina van je website. Hij spreekt een brede bezoekersdoelgroep aan en voorziet oude bezoekers van verse content, terwijl hij nieuwe bezoekers verleidt tot het doen van een actie. Met duidelijke navigatie begeleid je de bezoeker in het vinden van de juiste informatie. Schrijf je teksten vanuit de verwachting van de bezoeker en niet vanuit je eigen (bedrijfs)visie. Boven de vouw wordt het meest gelezen, daarom plaats je daar je call-to-action en je featured content. Via social media en blogberichten voorzie je bezoekers van nieuws waardoor ze blijven terugkomen en verder je site ingaan.

That's Yours bouwt al bijna 10 jaar websites, techniek en oplossingen voor midden- en kleinbedrijf. Dit doen we vanuit Hoeven naast Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal in. We houden van kwaliteit en duidelijkheid onder het genot van Brabantse gezelligheid.
Zoeken naar de beste oplossing, daar zijn we goed in! Websites, webwinkels en apps die werk uit handen nemen, doen wat ze moeten doen en de investering snel terug verdienen. Kom eens sparren!